Kawan Cik Jah

Selasa, 1 November 2011

Berkecil hati itu berdosa?


Kisah Ayah dan anaknya
 
Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati "

I’m so confused...
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pula yang berdosa?
Then I asked my dad what’s that mean.

Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.
Anak: Wah... Tapi kenapa pula? Kita tak buat apa-apa pun?
Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.
Anak: *blur
Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah terlena dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.
Anak: Ooooooo... Ampun Tuhan...
Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu…” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu.. Orang tu dah banyak sakitkan hati dia…” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.
Anak: *termakan cili
So, the conclusion is...
Jangan mudah terasa hati...
Maknanya kita tak redha dengan Allah...
Nanti Allah pun tak redha dengan kita... Na’uzubillah.

Untuk kengkawan
 
Saya ingin mengambil kesempatan mohon maaf kepada semua sahabat-sahabat yang mengenali diri saya… andai ada yang terguris perasaan sepanjang persahabatan kita….maaf ya… ^_^
Untuk dia, aku nak tengok macam mana rupa ko 'mati katak'...YOU MEAN IT!
Sumber

3 komen entry ni:

kai berkata...

kita xleh nk puaskan hati semua org..
;((


=Jom Join==
http://kaiakihiro.blogspot.com/2012/01/kenapa-kai-akihiro-kene-kasi-saya.html
=Entri Baru==-
http://kaiakihiro.blogspot.com/2012/02/thursday-movie-marathon-2-part-1.html

nabilah_2908 berkata...

hmm...perkongsian yang menarik...

tapi susahkan nak pujuk hati ni...ada yang boleh terima tu mmg boleh....

yang tak boleh di terima...dari kes berkecil hati..terus membawa kepada dendam...

Akma Azlin berkata...

Nice
Salam,
Jemput singgah my blog. Korea Journey 2012. TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by YummyLolly.com : PS Brushes by Obsidian Dawn